EM Informa (Abril 2021)

Us recordem que estem treballant amb Campos Estela per poder oferir un menú equilibrat i saludable, tot seguint les recomanacions de la Guia per a famílies i escoles (edició 2020) de l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCat).

El mes d’abril hem introduït poques novetats al menú, doncs hem centrat els esforços en assegurar que els canvis incorporats tinguin una major acceptació.

Us recordem que podeu posar-vos en contacte amb nosaltres per correu electrònic per traslladar-nos qualsevol dubte i/o suggeriment.

Novetats destacables

• El dijous 25 d’abril va tenir lloc la reunió informativa amb les famílies per tal d’explicar la Guia de l’ASPCat, els canvis introduïts i resoldre inquietuds i dubtes. Si no veu poder assistir, podeu veure el vídeo de la reunió i la presentació amb les explicacions aquí.
  • Estem fent un seguiment més intensiu amb monitoratge de l’acceptació dels plats que se serveixen. Cada setmana es revisen els plats un per un per poder valorar què no agrada tan i per quin motiu, per tal de poder-ho treballar amb cuina. Fins ara s’estava fent mensualment i de forma més global.
  • S’ha començat a recollir la visió de les persones adultes a través de l’opinió dels i les monitores que dinen el mateix menú que se’ls ofereix als infants. Això ens aporta informació molt útil per poder traslladar a cuina.
  • S’han començat a compartir fotografies d’alguns dels plats del menú escolar. Com que la situació de pandèmia no permet compartir els dinars en família, volem apropar la realitat del que mengen els nostres infants mitjançant una mostra d’alguns dels plats del menú de la setmana.
  • Des de Campos Estela estan fent un treball més proper amb cuina, per tal de millorar aquells plats que s’ha vist que no funcionen tan bé.
  • A partir del mes vinent Campos Estela començarà a fer propostes de sopars.

Canvis al menú d’abril

A continuació us detallem els canvis incorporats aquest mes:

• Per tal de reduir els fregits, alguns plats típicament fregits, com les croquetes, s’oferiran torrats al forn.
  • S’ofereix la possibilitat d’endolcir el iogurt amb compota de fruita elaborada només a partir de la fruita natural, sense sucres afegits.
  • S’està treballant per poder oferir amanides més variades i amb menys sal (a proposta tant dels infants com els i les monitores).

Fruites i hortalisses, al menys 5 racions al dia

Quina quantitat de fruita i verdura s’ha de consumir?

• Els beneficis en salut del consum de fruites i hortalisses es produeix a partir de 5 racions al dia. Això equival a 600 grams (500 grams en el cas dels infants). En aquest grup no s’inclouen els tubercles com la patata, que són considerats dintre del grup de farinacis, junt amb els cereals, per ser nutricionalment similars.
  • Les dades ens indiquen que el consum actual està molt per sota de les recomanacions de salut. En concret, el consum mitjà actual és de 310 grams, la meitat de la quantitat mínima recomanada. A més, un 55% de la població no pren fruites o hortalisses a diari i només el 3,4% dels infants compleixen amb les recomanacions.
  • A què equival una ració? L’Associació 5aldia ha elaborat un document de racions de fruites i verdures que ho intenta aclarir:
    • Fruites: 1 peça de fruita mitjana (pera, poma, plàtan), 1 rodanxa mitjana de meló o síndria, 2-3 peces mitjanes d’albercocs o prunes, 4-5 nespres, 8 maduixes mitjanes o 1 plat de postres de cireres o mores.
    • Hortalisses: 1 plat petit d’hortalisses cuites (bledes, bròcoli, mongeta verda), 1 plat gran d’enciam, ½ albergínia, 1 tomàquet mitjà, 4 carxofes, 6 espàrrecs
  • El plat saludable de Harvard ens mostra la quantitat d’hortalisses que s’haurien de consumir a partir de la distribució d’aliments al plat: un 50% d’hortalisses, un 25% de proteïna i un 25% de farinacis (cereals i tubercles).

Quins són els beneficis de la fruites i hortalisses?

Segons indica l’informe de la FAO, són molts els beneficis de consumir suficients fruites i hortalisses per la fibra, minerals, antioxidants i fitoquímics que contenen. Quan més colors al plat, més varietat de nutrients i fitoquímics. Alguns beneficis són:

• Menor risc d’obesitat, malalties cardiovasculars i diabetis
  • Menor risc de càncer
  • Menor risc de depressió i ansietat
  • Millor immunitat, reducció de la gravetat de malalties infeccioses
  • Major esperança de vida

• Pàgina web de l’Associació 5aldia: www.5aldia.org
  • Rusolillo G i cols. Establecimiento del tamaño de consumo de frutas y hortalizas para su uso en guías alimentarias en el entorno español: propuesta del Comité Científico de la Asociación 5 al día. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 2019. Disponible aquí. (Raciones de frutas y hortalizas en la tabla 4)
  • Agència de Salut Pública de Catalunya. L’alimentació saludable en l’etapa escolar. Guia per a famílies i escoles. Edició 2020. Barcelona: Agència de Salut Pública de Catalunya; 2020. Disponible aquí.
  • Plat saludable de Harvard. Disponible aquí.
  • FAO. 2020. Frutas y verduras – esenciales en tu dieta. Año Internacional de las Frutas y Verduras, 2021. Documento de antecedentes. Roma. Disponible aquí.